OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Počátek 90. let uplynulého století přinesl v rockové muzice veliké změny. Dávno již nikoho nezajímali glammetaloví šašci a vlna grunge, jenž tehdy zažívala svůj vrchol, měla v průběhu několika let také odeznít. Posluchačskou obec již pomalu přestávali bavit muzikanti vystupující v kostkovaných košilích, kteří se utápěli v depresích, případně drogách. Přirozeně tak muselo dojít k opětovnému návratu agrese na hudební pódia a KORN byli jedněmi z těch, kteří se o to postarali. Se svými podlazenými kytarami, drtící rytmikou, obrovskou (převážně negativní) energií a drásající syrovostí položili základy tomu, co začalo být později označováno jako nu-metal (přestože kapela tento termín sama odmítá). Jistě, již zde byli PANTERA, RAGE AGAINST THE MACHINE či HELMET, avšak otevřel se také prostor pro mládežníky čerpající z jejich odkazu.
Založeni v roce 1993 v kalifornském Bakersfieldu na troskách kapely L.A.P.D., přibrali „Head“, „Munky“, „Fieldy“ a David do nově vzniknuvší kapely jistého Jonathana (známého také pod vskutku sympatickými přezdívkami „HIV“ nebo „Faget“) ze seskupení SEXART, aby v následujících letech prodali miliony nosičů, vydělali spousty dolarů a získali kvanta nadšených fanoušků. Ještě před tím si však svou pozici museli zasloužit – přesťehovali se do Los Angeles a se svým kamarádem, teprve začínajícím Rossem Robinsonem, natočili demonahrávku „Niedermeyer´s Mind“ (objevily se na ní skladby „Predictable“, „Blind“, „Daddy“ a „Alive“) a následně získali kontrakt u Immortal/Epic Records, kteří jim umožnili nahrát dlouhohrající desku…
…a deska to byla parádní. Svým nezaměnitelným projevem, kde se mísilo vše temné, co jen můžeme v lidské psychice nalézt, si hned na debutu vytvořili KORN to, co je pro kapelu pravděpodobně nejdůležitější – zcela specifický, originální sound. Podlazené kytary, hrozně nahoru vytažená, dunící baskytara, tepající bicí a do toho všeho zvířecký vokál Jonathana Davise, vyzpívávajícího se ze všech svých psychóz (dle poslechu usuzuji, že jich muselo být skutečně hodně), které byly způsobeny již mnohokrát omílaným, nevydařeným dětstvím a nepříliš povzbudivou prací v pohřebním ústavu (sám Davis v rozhovorech přiznává, že v márnici musel mnohdy manipulovat s pozůstatky svých známých či kamarádů).
Vokální projev Davise by vůbec stál za samostatný rozbor. Zpěvák osciluje mezi animálním řevem, přidušenými výkřiky, plačtivým naříkáním a (prozatím poněkud marnými) pokusy o zpěv. Po hudební stránce kapela nabízí destruující mix surového metalu, intenzivního hardcoru a dalších příměsí (zejména industriálu a hip-hopu) a díky svému neutuchajícímu koncertování si pomalu získává přízeň fanoušků. Prakticky bez jakékoliv podpory médií se její debutová deska dostává do amerického žebříčku prodejnosti Billboard a skladba „Shoots And Ladders“ (mimochodem první píseň, kde jsou použity Davisovy dudy) je nominována na Grammy v metalové kategorii. Seskupení následně předskakuje veličinám jako jsou MEGADETH, FEAR FACTORY, DANZIG či OZZY OSBOURNE, nahrává další studiovou desku, a postupně přebírá pozici výše zmíněných. Ale to už je zase jiná pohádka…
Faktem je, že KORN svým debutem pořádně rozvířili vody zatuchajícího hudebního rybníku a svou neurvalostí si získali srdce tisíců (později miliónů) příznivců, přičemž díky své image ještě dokázali naštvat spoustu „pravých“ příznivců metalu. Pro mne zůstává jejich první deska skutečně parádním počinem a při poslechových seancích, jež jsem absolvoval jako přípravu na psaní tohoto článku, jsem její kvality docenil snad ještě více než v minulosti. To nejlepší však kapela měla teprve vytvořit – ano, mám na mysli „Follow The Leader“ a „Issues“. Ale o tom později…
Debut jedné z největších rockových kapel druhé poloviny devadesátých let.
Jonathan Davis
- vokály, dudy
James "Munky" Shaffer
- kytara
Brian "Head" Welch
- kytara, vokály
Reginald "Fieldy" Avrizu
- basa
David Silveria
- bicí
Host:
Judith Kiener
- vokály
1. Blind
[video]
2. Ball Tongue
3. Need To
4. Clown
5. Divine
6. Faget
7. Shoots And Ladders
8. Predictable
9. Fake
10. Lies
11. Helmet In The Bush
12. Daddy
The Serenity Of Suffering (2016)
The Paradigm Shift (2013)
The Path Of Totality (2011)
III – Remember Who You Are (2010)
Untitled (2007)
Unplugged (2007)
Live & Rare (2006)
See You On The Other Side (2005)
Greatest Hits Vol. 1 (2004)
Take A Look In The Mirror (2004)
Untouchables (2002)
Issues (1999)
Follow The Leader (1998)
Life Is Peachy (1996)
Korn (1994)
Datum vydání: Úterý, 11. října 1994
Vydavatel: Epic/Immortal
Stopáž: 65:46
Produkce: Ross Robinson Studio: Indigo Ranch Studios (Malibu, CA), Fat Tracks (Bakersfield, CA)
FTL je sice lepší, ale Issues se s tim vůbec nedá srovnat.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.